Monday 21 August 2017

ISTIADAT PENTAULIAHAN DIRAJA PALAPES UA KALI KE-36

            Subjek yang menjadi penyeri perbualan kali ini merupakan sesuatu yang berkait rapat dengan adat menjadi seorang anggota simpanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Buat julung kalinya Istiadat pentauliahan pada tahun ini telah dianjurkan pada 12 ogos 2017 di UiTM Shah Alam. Dengan berkat Allah swt, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV Sultan Muhammad V iaitu Yang Teramat Mulia Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra berkenan mencemar duli berangkat ke Istiadat Pentauliahan Diraja Pegawai Kadet Pasukan Latihan Pegawai Simpanan Universiti Awam (PALAPES UA) Ke-36.


            Seramai 1,832 pegawai kadet PALAPES daripada 18 universiti awam telah ditauliahkan ke dalam Kor Askar Wataniah Tentera Darat, Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia (PSSTLDM) dan Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Udara Diraja Malaysia (PSSTUDM).
Seramai 136 pegawai kadet dari PALAPES Darat dan Laut Universiti Malaya yang terlibat.



            Upacara berprestij ini menjadi titik noda buat pegawai kadet Ambilan 15 PALAPES Laut Universiti Malaya yang kini sudah dinaikkan pangkat sebagai Pegawai Muda. Seramai 21 orang pegawai kadet Ambilan 15 atau lebih dikenali dengan Mahawangsa telah ditauliahkan pada tahun ini yang terdiri daripada 12 orang pegawai lelaki dan 9 orang pegawai perempuan.



            Memegang jawatan selaku Commanding Officer, Leftenan Muda Rais Kairudin bin Abdul Raja telah dipilih sebagai Pegawai Kadet Terbaik bagi pasukan PALAPES Laut Universiti Malaya. Di samping bijak dalam memimpin, beliau juga wajar dicontohi kerana mempunyai rekod akademik dan kokurikulum yang memuaskan. Beliau telah menerima sebilah pedang yang disampaikan oleh Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV Sultan Muhammad V.






            Turut hadir memeriahkan suasana ialah Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Seri Idris Jusoh, Panglima Angkatan Tentera, Jen Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor, Panglima Tentera Darat, Jen Dato’ Sri Zulkiple Hj Kassim, Panglima Tentera Laut, Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Hj Ahmad Badaruddin dan Naib Canselor UiTM, Kol (K) Profesor Emeritus Dato’ Dr Hassan Said.







            Dengan bertemakan Mahasiswa Perkasa Aset Keteguhan Negara, Istiadat pentauliahan dimulai dengan perbarisan pentauliahan Pegawai Kadet PALAPES dan kemudian disambung dengan penyampaian pedang kepada 34 Pegawai Kadet Terbaik setiap PALAPES UA. Tak dilupakan juga up
acara penyampaian watikah tauliah yang diadakan di Dewan Agung Tuanku Canselor (DATC).

            Dalam titahnya, Duli yang maha mulia menyeru kepada semua Pegawai Kadet yang baharu ditauliahkan supaya menonjolkan diri dan sentiasa bersikap positif bagi mengekalkan kredibiliti sekaligus mengangkat martabat angkatan tentera pada kacamata masyarakat serta berani menegakkan kebenaran dan pada masa sama, sentiasa memperbaiki diri dan siap sedia menerima teguran.



            Sebaik sahaja berakhirnya istiadat perbarisan, Pegawai Kadet Terbaik dari setiap universiti diperkenalkan kepada Seri Paduka Baginda dalam Majlis Ramah Mesra di Dewan Agung Tuanku Canselor.

            Maka nukilannya, istiadat pentauliahan yang berlangsung tersebut bukan sahaja menjadi kayu ukur prestasi pegawai kadet sebagai anggota profesional malah terpacak sebagai gerbang kejayaan yang perlu dikecapi selagi berdiri dengan nama PALAPES malaysia.

            Sebelum istiadat berprestij ini dijalankan, latihan selama dua minggu telah dijalankan di padang kawad UiTM Shah Alam dan Dewan Agong Tunku Canselor. Perjalanan selama dua minggu yang diharungi oleh para pegawai kadet, diselebungi dengan cabaran dan kesusahan yang tak terhitung nilainya. Keperitan yang dialami sepanjang perjalanan 3 tahun diuji pada saat kaki dihentak berlaga dengan permukaan hitam yang berdesing kepanasan di bawah terik suria.



Sekitar latihan oleh pancaragam dari TLDM


            Namun pada saat penerimaan watikah, segala yang diragui gugur mencucuri tanah kerana hakikatnya tanpa usaha dan keteguhan maka jatuhlah martabat dan jati diri mereka sebagai bakal pegawai muda anggota PALAPES. Pada 12 ogos 2017, Malaysia menyaksikan pertabalan para para wira satria yang jiwa nusantaranya berdegup untuk pertiwi tercinta.




Lintas lalu Yang DiPertuan Agong

            Dengan berakhirnya upacara penyampaian watikah, maka Istiadat Pentauliahan DiRaja PALAPES Universiti Awam kali ke-36 sampai ke pengakhirannya. Majlis yang berakhir pada kira-kira tiga petang itu, telah diakhiri dengan penyampaian watikah kepada PALAPES Udara Universiti Malaysia Pahang (UMP).

            Untuk pengetahuan semua, bagi Istiadat Pentauliahan DiRaja PALAPES Universiti Awam kali ke-37, Universiti Sains Malaysia (USM) menyahut cabaran selaku tuan rumah pada tahun hadapan. Semoga setiap perancangan dipermudahkan kelak.


Ibu bapa yang hadir menyaksikan detik bahagia anak-anak mereka

BRAVO ZULU UM !

No comments:

Post a Comment