Thursday 21 November 2013

MAJLIS PELANCARAN TABUNG PAHLAWAN PERINGKAT IPT

20 Nov 13, Rabu - Dewan Tun Templer, Kem Sg Besi

Seramai 29 orang pegawai kadet PALAPES Laut ambilan 13 bersama-sama dengan PALAPES Darat UM telah menghadiri satu majlis rasmi iaitu Majlis Pelancaran Tabung Pahlawan peringkat IPT. Tahun ini, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) telah dipilih sebagai tuan rumah untuk melancarkan majlis tersebut. Antara objektif kempen Tabung Pahlawan adalah :

  1. Memberikan kesedaran kepada semua mahasiswa di IPTA mengenai pengorbanan, perit jerih serta jasa pahlawan-pahlawan yang telah menggadaikan nyawa demi kedaulatan negara.
  2. Membantu mengumpul dana Tabung Pahlawan ke sasaran mencapai RM5 juta.
  3. Membantu memupuk sifat keprihatinan rakyat Malaysia yang berbilang kaum dari pelbagai peringkat, baik dari orang perseorangan mahupun korporat yang tidak jemu mara kehadapan menghulurkan bantuan yang diperlukan. Amalan ini harus dipupuk dan ditanam dalam sanubari semua mahasiswa IPTA supaya menjadi satu budaya dalam masyarakat 1 Malaysia terutamanya generasi muda.
  4. Membentuk semngat patriotisme dalam kalangan mahasiswa IPTA seterusnya meningkatkan jati diri mereka.
  5. Membantu mendidik generasi muda dengan semangat sanggup berkorban demi Negara agar mereka tidak sekali-kali mencemarkan imej Negara kepada pihak luar.


            Majlis yang gilang gemilang ini telah dihadiri oleh YB Datuk Abd Rahim Bin Bakri (Timbalan Menteri Pertahanan) , Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anwar bin Haji Mohd Noor (Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia) dan Jeneral Tan Sri Dato' Seri Panglima Hj Zulkifli bin Hj Zainal Abidin (Naib Canselor UPNM).

         Ketibaan Timbalan Menteri Pertahanan telah disambut dengan tarian 'Wardance' daripada UPNM di hadapan perkarangan Dewan Templer. Kemudian diteruskan dengan nyanyian lagu Negaraku dan Perwira.

Ucapan alu-aluan

            Kata-kata aluan daripada Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia sedikit sebanyak telah menyedarkan ramai pihak betapa banyaknya pengorbanan pejuang Veteran dalam menjaga keamanan Negara. Tabung Pahlawan ini telah dilancarkan sebagai memperingati kemenangan dan menginsafi betapa dahsyatnya kesan-kesan peperangan serta memberikan sumbangan untuk menjaga pahlawan-pahlawan Vetran dan keluarga mereka yang memerlukan.

             Perasmian majlis oleh YB Datuk Abd Rahim Bin Bakri, Timbalan Menteri Pertahanan diadakan dengan gimik Pelancaran Tabung Pahlawan. Penyerahan sejumlah wang sebagai perasmian daripada UPNM Business serta Koperasi UPNM kepada Timbalan Menteri Pertahanan. Penyampaian Tabung Pahlawan kepada semua 20 wakil IPTA turut tidak ketinggalan. Kempen Tabung Pahlawan diharapkan dapat diteruskan di seluruh kampus di Malaysia.

sedang berlangsungnya gimik perasmian majlis

sebahagian daripada PDL yang hadir
                     Sebelum majlis bersurai, tetamu yang hadir dihiburkan dengan penampilan istimewa daripada Datuk Jamal Abdillah. Beliau menyampaikan lagu patriotik dan menyanyikan lagu yang telah dipopularkan oleh beliau sendiri. Persembahan puisi daripada pelajar UPNM sendiri telah berjaya mencetuskan kesedaran tentang pengorbanan seorang pahlawan Negara. Majlis tamat lebih kurang pada jam 2230H.

No comments:

Post a Comment